Розробники/ Відповідальні ЦОВВ: Міненерговугілля, Мінекономрозвитку. Мінфін, Мінрегіонбуд, Держенергоефективності, НКРЕКП.

Ціль 3 – Декарбонізація енергетики

Зменшення викидів СО2 у секторі виробництва енергії.

Основні заходи та інструменти для виконання Цілі 3:

Посилення вимог екологічного оподаткуваннявідповідно до європейських норм.

З урахуванням досвіду ЄС, дієвість екологічних податків за забруднення полягає у високих ставках, які мотивують підприємства до виконання заходів з охорони довкілля та енергоефективності.

Для довідки: вуглецевий податок в 2017 році в різних країнах світу, в євро/тонна СО2: Швеція – 140, Фінляндії – від 69 до 73, Норвегія – від 4 до 56, Данія – 27, Великобританія – 24, Японія – 3, Польща – близько 1, Україна – 0,01 (за даними World Bank, Ecofys and Vivid Economics, 2017. State and Trends of Carbon Pricing 2017 (November), by World Bank, Washington, DC).

Порівнюючи з наведеними даними, найменший вуглецевий податок в Польщі, від якого Україна відстає на порядок. Зокрема це пояснюється тим, що політика стимулювання енергогенеруючих підприємств до зменшення викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин в Україні є досить неефективною. Впродовж трьох років відбулося незначене щорічне підвищення ставок податку – всього лише на 0,04 грн :

Податковий кодекс України в редакції станом на 01.01.2016Податковий кодекс України в редакції станом на 01.03.2017Податковий кодекс України в редакції станом на 01.01.2018
243.4. Ставка податку за викиди двоокису вуглецю становить 0,33 гривні за 1 тонну.243.4. Ставка податку за викиди двоокису вуглецю становить 0,37 гривні за 1 тонну.243.4. Ставка податку за викиди двоокису вуглецю становить 0,41 гривні за 1 тонну.

Враховуючи вищевказане, підвищити ставку вуглецевого податку, з наближенням до рівня Польщі, тобто в межах – 27-32 грн за 1 тонну СО2.

Передбачається розробка відповідних законодавчих ініціатив, з подальшою реєстрацією проекту закону у Верховній Раді. Основні зміни стосуються Податкового кодексу України.


0 Підтримано1 Поправок